УРОК ЛІТЕРАТУРИ


Освітні веб-ресурси для вчителів української мови та літератури https://sites.google.com/site/basukrmova/vizitna-kartka
МОДЕЛЬ УРОКУ ЛІТЕРАТУРИ. СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ.09.04.2021

КРЕАТИВНІ ВПРАВИ НА УРОКАХ ЛІТЕРАТУРИ
👉Шляхи та засоби підвищення рівня читацьких компетенцій учнів перейти

 ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ ТА ВИДИ ТВОРЧИХ РОБІТ

Приквел (від англ. prequel, pre – “до” і sequel – “продовження”) –передує  сюжету твору (кінофільму); передісторія, часто не пов’язана з сюжетною лінією оригіналу, але, безперечно,  пов’язана з життям та характерами персонажів.
Сиквел (від англ. sequel – продовження) – продовження твору.
Триквел (від англ. three – “три” і sequel – “продовження”) – третій з подальших творів, сиквел сиквела.
Квадриквел (від англ. quadri – “чотири” і sequel – “продовження”) – четвертий.
Мідквел  – творча робота, яка доповнює сюжет художнього твору: події відтворюються одночасно з описом у художньому творі.
Спін-офф (від англ. “commercial spin – off” – “комерційне розкручування”) – твір, героями сюжету якого є не основні герої.
Ремейк (від англ. “remake” – “переробка”) – нова версія літературного твору (кінофільму).  Не цитує і не пародіює джерело, а наповнює його новим і актуальним змістом. Може повторювати сюжетні ходи оригіналу, типи характерів, але при цьому зображувати їх у нових історичних, соціально-побутових умовах.
Екфра́сис (др.-греч. ἔκφρασις от ἐκφράζω  висловлюю) – опис твору образотворчого  мистецтва у сюжеті.         
Монофон - творча работа (не менше 50 слів). Усі слова повинні починатися з однакової літери, крім службових частин мови, які мають бути односкладові (у, по, в, і). Слова, використані у монофоні кілька разів, враховуються  тільки один раз.
Ремікс (від англ. “commercial spin – off” – “комерційне розкручування”) – твір, героями сюжету якого є не основні герої.https://en.calameo.com/read/0045235899e5eb0bc9987
Фанфік  (від англ. Fan  прихильник та fiction — художня література)  літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі (як правило, літературному чи кінематографічному), що використовує його ідеї, сюжет або персонажів. Фанфік може бути продовженням, передісторією, пародією, «альтернативним всесвітом», кросовером («переплетінням» кількох творів) тощо.
КАТЕГОРІЇ ФАНФІКІВ: джен – любовна лінія відсутня або малозначуща; ООС – є значні розбіжності або навіть протиріччя з характерами в оригінальному творі;- у характері – розбіжностей у творі немає, або вони незначні; кросовер - використання всесвітів та персонажів кількох фендомів одночасно; філк-фанфік у вигляді пісні;ОС – оригінальний персонаж є у творі, створений автором фанфіка;-вписка – у творі під іменем оригінального персонажа виступає сам автор.
РІЗНОВИДИ ФАНФІКВ: дилогія – серія з двох фанфіків, як правило, максі; трилогія – серія з трьох фанфіків; сиквел – продовження, де змальовано, що трапилося з героями після закінчення іншого тексту; приквел – опис подій, які трапилися з героями до подій певного тексту; інтерквел (від англ. interquel, inter – “між” і sequel – “продовження”) –дія якого відбувається між подіями, що які описані раніше. Таким чином, інтерквел є водночас сиквелом для одного твору і приквелом для іншого.
ЖАНРИ ФАНФІКІВ: екшен з динамічним сюжетом, стосункам між персонажами приділено небагато уваги; -гумор – гумористичний фанфік; пародія – комічне або сатиричне наслідування оригінального твору; смарм – фанфік, у якому герої розуміють важливість дружби; романтика про романтичні стосунки між героями зі щасливим кінцем; драма – романтична історія з сумним фіналом; ангст – текст, де велику увагу приділено стражданням персонажа, духовним або фізичним; флафф – текст, де увагу приділено доброзичливим стосункам між героями.

КЛАСИФІКАЦЯ ЗА РОЗМІРОМ: максі – дуже великий (від 70 машинописних сторінок); міді – середнього розміру (від 20 до 70 сторінок); міні – маленький фанфік (від 1 сторінки до 20); драббл – коротка історія на 100 слів, яка має підтекст або несподіваний кінець; віньєтка – дуже коротка історія, котра включає якусь одну думку (опис почуттів, внутрішній монолог, невеличку подію); фіклет – короткий фанфік.

 ******************************************************************************

 ПОРАДИ НАПИСАННЯ НОНФІКШН.Три речі, без яких не варто починати нонфікшн, – це досвід, ідея та уміння
https://chytomo.com/iak-napysaty-khoroshyj-non-fikshn-7-porad-vid-rostyslava-semkiva/                                                                                 «Денотатний граф»  – навчальний прийом, що дозволяє структурувати інформацію, а також наочно зображувати смислові зв'язки між ключовим поняттям та його ознаками.    В основі прийому – блок-схема, яка описує поняття, розкриваючи його ключові аспекти. Головний принцип схеми – чергування іменників і дієслів, які відгалужуються від головного поняття-іменника та невід'ємно з ним пов’язані.  

Схема - своєрідне дерево. Стовбур – головне слово (іменник), від якого йдуть розгалуження блоки-дієслова. У свою чергу від них ідуть додаткові розгалудження – блоки-іменники та іноді пов'язані з ними прикметники.  
Алгоритм дій

  1. 1.Виділити ключове поняття (іменник) або словосполучення, від якого будуватиметься денотатний граф.
  2. 2.Підібрати дієслова, що описують найбільш важливі процеси, які відбуваються з обраним поняттям. 
  3. 3. До кожного дієслова підібрати  іменники, які пояснюють зміст дієслів.
  4. Будуючи кожен рівень графа, необхідно співвідносити кожне слово «гілки» з ключовим з метою виключення будь-яких невідповідностей чи протиріч.здатність до аналізу, синтезу та виокремлення головних з поміж другорядних відомостей;уміння систематизувати будь-яку інформацію, розкладаючи її «по полицях»;усвідомлення зв'язків між різними поняттями;графічне представлення взаємозв'язків між явищами і об'єктами.
  5. Ідеї використання прийому на уроках. "Денотатний граф" будується згори донизу. Спершу необхідно дібрати дієслова, а лише після цього зіставити з ними ознаки. За допомогою прийому «Денотатний граф» можна розвивати у школярів наступні уміння та навички: Денотатний граф є універсальним прийомом. Він стане у пригоді кожному вчителю, незалежно від предмета викладання.
  6. На уроках української  літератури за допомогою денотатного графа зручно аналізувати художні твори. Наприклад, проводити характеристику літературного героя, аналізувати певну проблему, що порушується у творі та інше. Виокремлення з тексту ключових ознак певного поняття, що аналізується, допомагає школярам структурувати тексти, виділяти в них головне і другорядне, а також дозволяє навчитися більш вдумливо працювати з текстом.
  7. На уроках української мови використання цього прийому дає хороші результати при відпрацюванні багатьох правил, а також при поясненні понять і термінів. Причому на уроці може використовуватись як повністю, так і частково заповнений матеріал.Попередньо створені вчителем заготовки можуть стати опорною схемою для вивчення ключового змісту з теми. Завдання з частково заповненими блоками або самостійне створення блок-схем за таким принципом дають можливість учням будувати логічні ланцюжки, відновлювати пропущену інформацію та, як наслідок, легко опановувати теоретичний матеріал.https://vseosvita.ua/news/pryiom-krytychnoho-myslennia-denotatnyi-hraf-5626.html; Основи критичного мислення. /О.І.Пометун та ін. К.:Видавничий дім "Основа", 2016,  192с.